درباره مهر

کترینگ مسچی به خانواده و همراهانش، جشن مهرگان، این جشن بزرگ و باستانی رو تبریک می­گه و از خداوند مهربان می­خواد که هر چی در دلتون دارین، هنوز به زبان نیامده، خدا برآورده کنه. آمین.

اگر مایل بودین می­تونین دربارۀ کلمۀ مهر و جشن مهرگان مطالبی که آماده کردیم، بخونین و بیش از پیش به فرهنگ و تاریخ و ادبیات و درواقع به هویتمون افتخار کنیم.

به نام خداوند جان و خرد/ کز این برتر اندیشه بر نگذرد

خداوند نام و خداوند جای/ خداوند روزی ده رهنمای

خداوند کیوان و گردان سپهر/ فروزندۀ ماه و ناهید مهر

مهر (میترا)

مهر (میترا)، نام یکی از بزرگترین و کهن­ترین ایزدان آریایی است. در گاه­شماری ایران باستان روز شانزدهم هر ماه (مهر روز) و همچنین نام هفتمین ماه سال (مهر ماه) به این ایزد کهن آریایی منسوب است. در ایران باستان در روز شانزدهم مهر ماه جشنی به نام «جشنِ مهرگان» در بزرگداشت این ایزد برگزار می­شده است.

ایزد مهر (میترا) در تاریخ معنوی ایران، هندوستان و آسیای کوچک (صغیر) پیشینه­ای بسیار کهن دارد؛ نام او در اوستا و سنگ­نوشته­های شاهان هخامنشی به ریخت «میثر»، در پهلوی «میتر»، در سانسکریت «میترا»، در زبان رومی «میتراس» و در زبان پارسی امروزی «مهر» یا «میترا» می­باشد.

مهر در روزگاران پیش از زرتشت، یکی از بزرگترین خدایان بود. زرتشت در اصطلاحات دینی خود ایزد مهر و بسیاری دیگر از خدایان کهن آریایی را نادیده گرفت و کوشش کرد تا چند خداپرستی را به یکتاپرستی و پرستش اهورامزدا بدل کند. با آن که زرتشت ایزد مهر را از مقام خدایی فروکشید، اما سنت دیرین نیرومند، در روزگاران پس از زرتشت، ایزد مهر را چون فرشته­ای در خدمت اهورامزدا گماشت و آن را آفریدۀ اهورامزدا کرد و از آن پس ایزد مهر به عنوان یک ایزد درجۀ دوم رنگ و لعابی زرتشتی پیدا کرد.

در گات­ها، کهن­ترین بخش اوستا که سرودهای نیایشی منسوب به خودِ زرتشت هستند، واژۀ مهر «میثر» تنها یک بار به معنی عهد و پیمان به کار رفته است اما در سایر بخش­های اوستا، مهر ایزدِ راستی، دلیری، فروغ و روشنایی، عهد و پیمان می­باشد. در بخشی از اوستا به نام مهر یشت که در وصف و ستایشِ اوست هم مهرِ قدیم با همۀ قدرتِ آن و هم مهر زرتشتی که فرشتۀ عهد و پیمان و فروغ است، هر دو پیداست.

مهر در سانسکریت به معنای دوست است. در زبان پارسی امروزی مهر به معنای خورشید، عهد و پیمان، دلبستگی و محبت می­باشد.

برای واژۀ مهر، پژوهشگران معانی گوناگونی را آورده­اند. برخی آن را با واژۀ برابر سانسکریت یکی دانسته­اند و دوست معنی کرده­اند و بعضی دیگر آن را با خورشید یکی دانسته­اند و آن را خدای خورشید پنداشته­اند. اما بیشترِ پژوهشگرانِ ایرانی در معنیِ «پیمان» اصرار می­ورزند و آن را تقریبا پذیرفته­اند.

دهخدا برای واژۀ مهر معانی زیر را در کتابش آورده: »عشق، محبت، حب، دوستی، وداد، ود، عطوفت، عهد، پیمان و خورشید». دارمستر واژۀ مهر را به معنی «دوستی و محبت» می­داند و یوستی می­گوید: «مهر واسطۀ بین فروغ محدث و فروغ ازلی است به عبارت دیگر واسطۀ بین آفریدگار و آفریدگان است.».

مسعود سعد در بیتی، بیشترِ این معنی­ها را جمع کرده است:

روز مهر و ماه مهر و جشن فرخ مهرگان/ مهر بفزا ای نگارِ مهرچهرِ مهربان

هیچ یک از این معنی­ها مخالف یکدیگر نیستند و معنیِ اصلیِ واژه یعنی معنیِ ریشه­ایِ آن «پیوستن و واسطه بودن» است. در بخشی دیگر از اوستا به نام وندیداد نیز این واژه به معنیِ «پیمان» به کار رفته است.

مهر گیاه که از گیاهانِ اسطوره­ای ایران کهن است و شبیه دو انسانِ به هم پیچیده است، در نظر اول نام مهر را به یاد می­آورد و از روزگاران باستان آتشکدۀ خرداد مهر به نام این ایزد موسوم بوده است:

چه آذرگشسب و چه خرداد مهر/ فروزان چو ناهید و بهرام و مهر

(فردوسی)

مهر در ادبیات پارسی به ندرت به عنوان ایزد عهد و پیمان به کار رفته است و به فراوانی به معنیِ محبت، دوستی، خورشید و آفتاب که اتفاقا با بنیادهای کهن آن بی­ارتباط نیست، مطرح است.

گذشته از این، وجود ترکیب­ها و واژه­ها و نام­های گوناگونی که با واژۀ مهر مثل مهرداد، مهربندگشای، میترات و … ساخته شده است، اهمیتِ این واژه و سابقه­های تاریخی آن را در زبان پارسی امروزی نشان می­دهد.

امیدواریم مطالبی که خوندین رو دوست داشته باشین. برای مطالعۀ بیشتر می­تونین به منابع زیر رجوع کنین:

– جهان فروری؛ دکتر بهرام فره وشی؛ انتشارات دانشگاه تهران.

– فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی؛ دکتر محمدجعفر یاحقی.

– دانشنامۀ مزدیسنا؛ دکتر جهانگیر اوشیدری.

– فرهنگ ایران باستان؛ ابراهیم پورداوود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من